Javno-privatno partnerstvo (JPP) se odnosi na saradnju između javnog i privatnog partnera u svrhu obezbeđenja finansiranja izgradnje ili upravljanja ili održavanja objekata od javnog značaja, odnosno pružanja usluga od javnog značaja. Privatni partner od javnog partnera preuzima obavezu izgradnje / rekonstrukcije / održavanja javne infrastrukture / objekta od javnog značaja, odnosno obavljanja usluga od javnog značaja (iz okvira nadležnosti javnog partnera). Predmet JPP ne može biti isključivo komercijalno korišćenje dobra u opštoj upotrebi ili drugog dobra niti isključiva isporuka dobara. Javni partner privatnom partneru, za preuzete obaveze, prenosi određena stvarna prava ili mu dodeljuje koncesiju ili vrši plaćanje u novcu ili dozvoljava naplatu naknade krajnjim korisnicima za pružene usluge. JPP može može biti ugovorno ili institucionalno, u skladu sa odredbama Zakona o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama.
U ugovornom JPP, sa ili bez elemenata koncesije, međusobna prava i obaveze uređuju se javnim ugovorom. Institucionalno JPP (sa ili bez elemenata koncesije), sa druge strane, podrazumeva osnivanje, od strane javnog i privatnog partnera, zajedničkog privrednog društva kao nosioca realizacije projekta JPP.
Koncesija predstavlja ugovorno ili institucionalno JPP u kome je javnim ugovorom uređeno komercijalno korišćenje prirodnog bogatstva ili dobra u opštoj upotrebi koja su u javnoj svojini ili obavljanja delatnosti od opšteg interesa, koje javni partner ustupa privatnom partneru na određeno vreme, pod propisanim uslovima, uz plaćanje koncesione naknade od strane privatnog, odnosno javnog partnera, pri čemu privatni partner snosi sav rizik vezan za komercijalno korišćenje predmeta koncesije. Posebni oblici koncesije su koncesija za javne radove i koncesija za javne usluge.
Javno telo (državni organ / javno preduzeće / pravno lice koje obavlja delatnost od opšteg interesa) ima pravo da samostalno da pokrene postupak realizacije projekta JPP iz svoje nadležnosti, odnosno da razmotri i prihvati predlog zainteresovanih lica za realizaciju projekta JPP. Izbor privatnog partnera za realizaciju projekta JPP se sprovodi ili kroz postupak javne nabavke (određen Zakonom o javnim nabavkama) ili kroz postupak davanja koncesije (određen Zakonom o JPP i koncesijama).
Predlog projekta JPP obavezno sadrži poslovni plan, koji uključuje procenu troškova i analizu dobijene vrednosti u odnosu na uložena sredstva („value for money“), u skladu sa Metodologijom koju propisuje Komisija za JPP, analizu ekonomske efikasnosti projekta i finansijske efekte projekta na budžet Republike Srbije / autonomne pokrajine / jedinice lokalne samouprave.
Metodologija za analizu dobijene vrednosti u odnosu na uložena sredstva podrazumeva izradu Komparatora troškova javnog sektora („Public Sector Comparator – PSC“). To je instrument pomoću koga javni partner poredi ukupne životne troškove projekta JPP u odnosu na tradicionalni način realizacije projekta od javnog značaja. Priprema Komparatora uključuje sledeće korake:
- projekciju kapitalnih i operativnih troškova za obe alternative (JPP vs. tradicionalni načni realizacije projekta od javnog značaja)
- projekciju prihoda (za obe alterantive)
- izračunavanje neto sadašnje vrednosti (NSV) i interne stope rentabilnosti (ISR) kao osnovnih pokazatelja rentabilnosti (profitabilnosti) projekta (za obe alterantive)
- analizu osetljivosti i rizika (za obe alternative)
- poređenje alternativnih varijanti
Kod projekata JPP sa elementima koncesije, javno telo imenuje stručni tim za izradu konkursne dokumentacije, koji vrši procenu vrednosti koncesije, izrađuje studiju opravdanosti davanja koncesije i preduzimanje svih ostalih radnji koje prethode postupku davanja koncesije. Na osnovu procene ekonomskih, finansijskih, socijalnih i ekoloških efekata koncesione delatnosti, javno telo priprema predlog za donošenje koncesionog akta koji dostavlja na usvajanje Vladi Republike Srbije / autonomne pokrajine, odnosno skupštini jedinice loklane samouprave. Studija opravdanosti davanja koncesije posebno uzima u obzir javni interes, uticaj koncesije na životnu sredinu, uslove rada, zaštitu kulturnih dobara, kao i finansijske efekte na budžet Republike Srbije / autonomne pokrajine / jedinice lokalne samouprave.
Alderman tim pruža sveobuvatnu podršku javnim telima i privatnim investitorima u analizi efekata realizacije projekata javno-privatnog partnerstva, uključujući izradu komparatora troškova javnog sektora i studije opravdanosti davanja koncesije.
Kontaktirajte nas:
plan@alderman.rs
Kontaktirajte nas:
Agencija za poslovni i finansijski konsalting ALDERMAN CONSULTING Užice